Mé klapky na Zenairu CH 601

Už při začátku stavby letadla jsem se rozhodl pro ostruhový podvozek a moc přemýšlel o klapkách. U Zenairů jeden typ mají s klapkami na výkresech a pár i vyrobených ale podle zalítávačů ve Starém Městě nic moc, spíš váha navíc. Představa klapek mě ale držela dál a tak jsem brouzdal na netu a našel spoustu modifikací Zenairů s klapkami, ale všechny se podobali a nebo byly stejné jako ty co nefungují, až na jeden kousek.


 

Ten léta někde v Mexiku a jeho stavitel použil vnitřní přechody křídlo trup na sklopné klapky a zbytek křídla ponechal jak má být. To mi stačilo k tomu abych tuto myšlenku rozvinul a mému Zenairovi vyrobil klapky podle mých představ. 

 

Konstrukce křídla Zenaira je jednoduchá, přehledná a přímo se nabízí nějak se tady "projevit". Zmenšil jsem rozpětí křidélka, dal ho na "panty" a posunul ho více ke konci křídla, kde má při menších silách větší účinnost. Tím mě zbyl prostor pro sklopnou klapku, která vyšla délkou na 1/3 rozpětí křídla, k tomu jsem spřáhnul sklopný přechod křídlo trup.

 

Ovládání křidélka je táhlem, né  jako u originálu lankem, ovládáním klapek je ruční pákou ve středovém panelu kabiny. Původně jsem uvažoval o elektrickém ovládání klapek, ale z váhových důvodů to zůstalo na "páru".

Nastavení klapek je 15° na vzlet, 40° a 60° na přisání. 

na kolik se snížila minimálka nemohu přesně říct, protože rychloměry jsou druhý nejukecanější přístroje na desce a pomocí GPS se rychlost pohybuje okolo 50-55 km/h, ale to už je natažení letounu tak velké, že je mnohem větší než úhel "natažení" stojícího letadla, a proto s tím už nejde přistát. Můžu ale porovnávat s druhým Zenairem Míly Víta, který ho stavěl souběžně se mnou.

 

Míle má klasiku Zenaira bez klapek s tříkolákem a v porovnání s ním jsou moje starty a hlavně přistání viditelně kratší. S klapkami na 60° to už docela slušně brzdí.

 

Ovladatelnost letounu s vysunutými klapkami se nezměnila a naopak při přistávání se letadlo celkově zklidní.

 

Na závěr nemohu říci, že dle mého názoru klapky Zenairu svědčí a sluší, a usílí vynaložené při konstrukci se vyplatilo.